Adolescenta – etapa în care ne formam ca oameni

20141001_115917Adolescența este o etapă a vieții pe cât de uimitoare și creativă pe atât de năucitoare și de neînțeles atât pentru adulții din jur cât și pentru adolescentul în cauză. Adolescența se desfășoară în perioada vârstei de 12 – 24 ani. Foarte interesant cum știința a ajuns să cerceteze și să descopere acest lucru.

Autor articol: Psiholog Niculina Gheorghiță

 Această cunoaștere în care se știe că un tânăr devine adult de la 24 de ani, este veche, antică și de demult. Științele esoterice spun că în jurul vârstei de 24 de ani am activat acele corpuri energetice și informaționale care ne pot susține pe perioada maturității. Adică la 14 ani activăm corpul emoțional, la 18 ani activăm corpul relațional, la 21 de ani activăm corpul mental și la 24 de ani activăm corpul cauzal.

De multe ori am afirmat că un tânăr este bine să-și ia carnetul de conducere la 21 de ani, deoarece atunci poate ține în frâu mintea care are nevoie de aventură și „senzații tari”. Și dacă ar fi așa, cred cu convingere că nu ar mai fi atâtea accidente și suferințe create de tinerii soferi cu vârsta între 18 și 21 de ani.

Prin cercetările de ultimă oră s-a anulat mitul care spune că: creșterea activității hormonale determină starea de confuzie din perioada adolescenței. Astăzi se știe că, ceea ce trăiesc adolescenții în forul lor interior se datorează în primul rând modificărilor dezvoltării creierului. Astfel adolescența nu este o perioadă de “nebunie” sau de “imaturitate” , ci este o perioadă esențială plină de  intensitate emoțională, implicare socială și creativitate.

Esența adolescenței este experimentarea.

Ce interesant și cât de eronat este înțeles acest lucru de adulții din jurul adolescentului?

Caracteristicile esențiale ale adolescenței se conturează datorită modificărilor sănătoase și naturale în dezvoltarea creierului. Deoarece creierul influențează atât mintea, cât și relațiile noastre este important să cunoașteți câteva caracteristici ale creierului și cum se dezvoltă el în perioada adolescentină.

În timpul adolescenței mintea noastră funcționează diferit în ceea ce privește memoria, gândirea, judecata, concentrarea atenției, luarea deciziilor și relaționarea cu ceilalți.

Deși anii adolescenței pot însemna și provocări, modificările cerebrale care generează manifestarea unică a minții adolescente, dau naștere unor calități, care folosite cu înțelepciune sunt constructive nu numai în adolescență, ci și la maturitate. Modul în care navigăm prin perioada adolescenței (12 -24 ani) influențează direct tot restul vieții noastre. Calitățile creative dezvoltate în această perioadă pot avea un impact major asupra întregului nostru univers interior și exterior.

Cred că este foarte important să știm toți adulții, ce se întâmplă prin dezvoltarea creierului la adolescenți și ce beneficiile și provocările apar prin această dezvoltare la adolescenți (după Daniel J. Siegel).

“Schimbările cerebrale din timpul adolescenței timpurii stimulează apariția următoarelor patru caracteristici ale minții la această vârstă: căutarea noului, implicarea socială, intensitatea emoțională și explorarea creativității.

Adolescența este diferită de copilărie în urma schimbărilor care intervin în circuitele fundamentale ale creierului. Astfel adolescenții caută satisfacții prin: încercarea de lucruri noi, relaționarea cu semenii în moduri diferite, experimentarea unor emoții mai intense și respingerea tiparelor impuse din exterior, pentru a găsi noi modalități de a exista în lume. Fiecare dintre aceste schimbări contribuie la marile reconfigurări care au loc în gândirea, simțirea, relaționarea și procesul decizional din adolescență.

Avantajele și dezavantajele dezvoltării cerebrale în adolescență și cum se manifestă în viața noastră atât cu beneficiu cât și cu riscuri.

1. Căutarea noului se naște dintr-un impuls accentuat în circuitele cerebrale ale adolescentului de căutarea a satisfacției, ceea ce creează motivația interioară de a încerca ceva nou și de a trăi mai intens, generând mai multă implicare în viață.

Dezavantaj: căutarea senzaționalului și asumarea de riscuri care pun accent puternic pe senzațiile tari și minimalizează riscul, au ca rezultat comportamente periculoase și posibile accidente. Impulsivitatea poate transforma o idee în acțiune fără pauză de reflecție asupra consecințelor.

Avantaj: Apar receptivitatea la schimbare și trăirea intensă, pe măsură ce explorarea noului este adaptată la dragostea de viață și la impulsul de a crea noi modalități de a acționa și de a trăi aventuros.

2. Implicarea socială îmbunătățește relațiile cu semenii și formează noi prietenii.

Dezavantaj: Tinerii izolați de adulți și înconjurați doar de alți tineri au un comportament mai riscant, iar respingerea totală a adulților și a cunoștințelor și raționamentelor acestora îi expune și mai mult la riscuri.

Avantaj: Dorința de relaționare socială conduce la formarea relațiilor de sprijin care sunt, conform studiilor, factorii cei mai favorabili pentru bunăstare, longevitate și fericire pe tot parcursul vieții.

3. Intensitatea emoțională crescută oferă o mai mare vitalitate existenței.

Dezavantaj: emoțiile intense pot domina, conducând la impulsivitate, proastă dispoziție și irascibilitate extremă uneori nejustificată.

Avantaj: Viața trăită cu intensitate emoțională poate fi plină de energie și de vitalitate care dau starea de exuberanță și bucuria de a fi în viață pe această planetă.

4. Explorarea creativității cu o conștiință extinsă. Noua gândire conceptuală a adolescenților și raționamentele abstracte permit contestarea status-quo-ului, abordarea problemelor prin strategii neconvenționale, crearea de idei noi și apariția inovației.

Dezavantaj: Căutarea sensului vieții în adolescență poate conduce la: o criză de identitate, vulnerabilitate la presiunea socială și dezorientare sau confuzie.

Avantaj: Dacă mintea poate continua să gândească, să imagineze și să perceapă altfel lumea în conștiință, să exploreze creativ spectrul de experiențe posibile, atunci sentimentul de monotonie care poate defini uneori viața  adultă poate fi redus, cultivându-se în schimb, o percepție a extraordinarului în ordinar.

O strategie foarte bună pentru o viață împlinită!

În adolescență, ca adulți, cel mai important este să susținem tinerii în a a experimenta. Pentru asta e nevoie de comunicare bivocă deschisă. Dacă vedem că copilul nostru are nevoie de senzații tari, îl canalizăm spre un sport care îi poate da aceste senzații. Dacă are nevoie de socializare cu adolescenți de vârsta lui îl trimitem în tabere, excursii ( supravegheați și nu prea). Dacă are nevoie de căutarea noului îl trimitem în tabere de cercetare, în cercuri unde descoperă lucruri noi. Dacă are nevoie de creativitate îl direcționăm spre cercuri și tabere de creație unde va descoperi și crea ceva nou, ceea ce îl va satisface maxim.

Altfel dacă nu au ghidajul nostru, a adulților care am trecut prin această etapă, își vor găsi preocupări dependente, gen: jocuri, droguri, fumat, etc.

Dacă îi ghidăm conform dorințelor și nevoilor lor își vor crea conexiuni neuronale care îi vor scoate din starea de confuzie și de “toropeală”  a minții, își vor căuta pasiunea și vor face în viață ceea ce le place și le aduce satisfacții maxime personale, familiale, profesionale și sociale. Cu drag din cunoaștere și iubire pentru cunoaștere și iubire.

One comment

  1. Elena Iuliana says:

    Buna dimineata d-na Niculina Gheorghita,multumesc pentru aceste sfaturi minunate.Mi-ati citit gandurile…aseara ma gandeam la fiul meu de 12 ani,cum ar trebui sa ma comport cu el cat mai eficient si sa am o relatie frumoasa cu el in aceasta perioada a adolescentei. O zi frumoasa si crestere usoara(daca ați născut ),multă sănătate,pup.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *